vizuális művészeti alapítvány
Armuth Miklós, Nagy Csaba
A SOKSZEM vizuális művészeti alapítvány egy olyan 2009-ben alapított szervezet, mely fő céljának a különféle művészeti ágak közti produktív kapcsolathoz szükséges fórum megteremtését tűzte ki céljául.
SOKSZEM Vizuális mûvészeti alapítvány
IDEA:
– az ember közösségi lény, a hasonló szellemiséget képviselõk bensõséges
együttléte magasabb szintû alkotási folyamatot eredményezhet
.
CÉL:
– egy olyan közösség mûködtetése, mely tiszta erkölcsi alapokon nyugvó
közeget teremt a vizuális mûvészetek szereplõinek.
- egyetemek és a civil élet közé ékelõdõ közbensõ állapot létrehozása, mely
egyetemi mesterek és kortárs mûvészek irányító közremûködésével biztosít
nagy szabadságfokú közeget a hallgatók és pályakezdõk számára,
- széleskörû kapcsolatteremtés a tudományos és a vizuális mûvészeti világ
között, illetve átjárás elõsegítése más mûvészeti ágak irányába.
FÕ FELADATA
A MOME, az MKE és a BME Építészmérnöki Kar szakmai segítségével széles
körû kommunikációs lehetõség alanyi jogon történõ biztosítása a felsorolt
három egyetem diákjai számára.
A különféle mûvészeti ágak közötti átjárás elõsegítése, fórum, találkozási pont
létesítése a hallgatók, friss diplomások részére és alkotások számára. Az
érintettek valós tervezési feladatokban történõ részvételének segítésével
biztosít nagyobb rálátást a megbízásos keretek között dolgozó mûvészek
életére.
TOVÁBBI FELADATOK:
– tagsági viszony keretein belüli kapcsolatteremtés elõmozdítása a kortárs alkotókkal
és mûvészeti csoportokkal
– informális és tényleges eseményekre vonatkozó kapcsolatteremtés és ápolás
hasonló szellemi csoportosulásokkal.
– az érintett szakterületek közötti információ áramlás fölgyorsítása lendületes
programszervezéssel.
– az alkotók ösztönzése a jelenlévõ mûtermekben és mûhelyekben folyó munkán
keresztül arra, hogy a minõségi alkotás csak elégséges idõ biztosítása mellett
lehetséges.
– segítse az egymást inspiráló csoportmunkát, rálátást biztosítson sok más mellett a
rokon mûvészeti technológiákra, anyaghasználatra, mûhelyfogásokra.
– bemutatkozást tegyen lehetõvé, be nem sorolt, be nem sorolható mûvészeti ágak
részére.
– minél szélesebb körû nemzetközi kitekintéssel törekedjen önálló nemzeti út
járására.
- a környezettudatos és környezettakarékos gondolkodásra való figyelemfelhívás,
- a BME jelenlétén keresztül segítse a tudományos, logikán alapuló gondolkodásra
való rálátást a mûvészeti egyetemek hallgatói számára és mindez fordítva a
mûvészeti, sokkal inkább érzelem központú világnézet beemelését a mûszaki világba
– segítse az egymásnak feszülõ fogalmak, így pl., urbánus-népi, nemzetinemzetközi,
mûvészet-piac, megrendelõ-alkotó, stb összebékítését.
A SOKSZEM TEVÉKENYSÉGEI
Mûterem-mûhely használat, alkotóház :
– alapvetõ koncepcionális jelentõséggel bír az alkotás jelenléte. A hely
alkalmas mûtermek és mûhelyek kialakítására, oly módon, hogy a különbözõ
mûvészeti ágak képviselõi közül kb. 6-8 egyszerre van jelen.
– a mûtermek fedett udvar köré szervezõdnek. Az udvar, mint fórum a szellemi
mûhely, az alapítvány életében meghatározó szereppel bíró heti
rendszerességû találkozási pont.
- makettezõ, dokumentáló és karbantartó mûhely kialakítása a pince
helyiségben, mely a fent említett alkotók és a külsõsök rendelkezésére áll.
Kiállítások szervezése:
A kiállítások összeállításakor törekszünk arra, hogy egy idõben több mûvészeti ág
legyen jelen, vagy ha egy szak munkái vannak bemutatva, akkor a kiállítás ideje alatt
más jellegû programok szervezõdjenek.
- bemutatásra kerülnek az egyetemi évközi , év végi kipakolásokból és diploma
munkákból válogatott legkiválóbb alkotások, a három egyetemen mûködõ
vizuális mûvészettel kapcsolatban lévõ szakok hallgatói együttesen állíthatnak
ki. A munkák zsûrizése nem feltétlen a tanszékek kialakult értékrendje szerint
történik.
- cserediák programok alatt készült munkák bemutatása és a megismert kultúr
környezet beszámolókon történõ elõadása, különös hangsúllyal a külföldi
diákok hazautazásukat megelõzõen tartott élménybeszámolóira,
- évente egyszer minden tanszék kiállítási lehetõséget kap, bemutatva az elõzõ
évben készült színvonalas munkákat,
- a pályázatok keretén belül érkezõ munkák összevont kiállítása,
- a mûvésztelepen végzett munkák kiállítása,
- kortárs mûvészeti kiállítások,
- vándor kiállítások szervezése,
- mûtermekben végzett munkák kiállítása,
Elõadások szervezése
- mûvészetelméleti elõadásokat szervezünk részben a kiírt pályázatokkal
összefüggésben, részben tematikus és spontán alakuló rendszerben. Az
elõadások megtartására vendégelõadókat kérünk fel.
- a nemzetközi mûvészeti világra kitekintéssel hallgatói elõadásokat rendezünk,
- cserediák programban résztvevõ külföldi és magyar diákok
élménybeszámolói ,
Pályázatok kiírása
- pályázatok kiírása történhet azonos témában, különbözõ tanszéken tanuló
hallgatók részére. A témakörök egy évre elõre lesznek meghatározva és
mûvészettörténeti kutatást követõen elõadás formájában lesznek ismertetve. A
téma-választáskor a diákok ötletei nagy súllyal bírnak. Elõnyben részesítjük a
két egymás viszonylatában létezõ témaválasztást. A hallgatóknak választási
lehetõsége van, hogy melyik témára adjanak be anyagot. A különbözõ
látásmód alapján készített, azonos témára beadott munkákból álló kiállítások
inspiratívak .
Cserediák programok
- külföldi diákok megérkezésekkor „wellcome party „-t szervezünk, ez elõzõ
pontokban említett cserediák programban résztvevõk kiállításainak és
elõadásainak adunk teret,
Mûvésztelep létesítése :
- vidéki mûvésztelep létesítése, hogy ne felejtkezzünk el a városi
környezetben sem a tájjal, növény és állatvilággal való kapcsolatunk
fontosságáról. Mûvésztelep létesítésére alkalmas 11 ha-os terület áll
rendelkezésre Gödöllõ határában. A festõi terület a Rákospatakból duzzasztott
tavak és a Gödöllõt körülölelõ erdõség között terül el. Megközelítése vonattal
is lehetséges.
Valós feladatok :
– létezõ feladatokra kiírt építészeti pályázatokhoz csatlakozva ipar és képzõmûvészeti
csoportok szervezõdését támogatjuk, különös figyelemmel azon
feladatokra, melyek elvégzésekor rendeletileg kötelezõ az együttmûködés,
– összetett mûvészeti feladatok ellátására keresünk témát, dolgozunk ki
ötleteket és terjesztjük a lehetséges megbízók elé.
- mesterek irányítása alatt „ workshop „ jelleggel szervezõdünk konkrét munkákra,
Honlap szerkesztés:
– szerkesztõség létrehozása, kommunikációs csatorna létesítése meglévõ egyetemi
és kortárs mûvészeti portálok között.
Képturkáló, galéria :
- a hallgatók és pályakezdõk munkáinak értékesítési lehetõségét biztosítjuk egy
webshop felállításával, ezen túl ipar és képzõmûvészeti vásárokat rendezünk ,
Portfólió konzultáció és prezentáció
- hallgatóknak és pályakezdõknek szervezünk portfólió bemutatási lehetõséget,
megszervezzük az éppen bemutatkozó mûvészeti szakágnak megfelelõ szakma
jelenlétét,
Portfólió olvasó
- a folyóirat olvasóhoz hasonló portfólió lapozót állítunk fel, ahol tematikus
formában tároljuk a fiatal mûvészek anyagait, kiegészítjük az olvasót egy a
számítógépen létrehozott portfólió adatbankkal, melyrõl lehetõség nyílik
monitoron keresztüli bemutatkozásra is,
Portfólió készítés :
- vállalkozunk leginkább a fent említett érdekeltségi kört kiszolgálva portfólió
készítésre, alapvetõen az egyetemi hallgatókat bevonva a munkába,
Video-guide :
- havi rendszerességgel videó film formájában számolunk be a Budapesten nyílt
kortárs mûvészeti kiállításokról, késõbbiekben a rendszert lehetõségeinknek
megfelelõen kiterjesztjük vidékre is,
Tanulmányút szervezés :
- hazai és külföldi tanulmányutak szervezése. Az utak során az alapítvány célközönsége
kapcsolatot létesíthet hasonló közösségekkel, kulturális eseményeket,kiállításokat
látogathat meg, épületátadásokon vehet részt és nem utolsó sorban megismerhet
más kultúrákkal és tájegységekkel.
Nemzetközi kapcsolat építés
- külföldi diákokkal és kortárs mûvészekkel és csoportosulásokkal együttmûködve
vándorkiállítások, elõadások és más kulturális programok szervezése. Különös figyelmet
fordítunk a cserediák program keretein belül már létrejött kapcsolatok elõsegítésére.
A program által biztosított egyetemi kapcsolatrendszert gazdagítjuk a saját
– civil élethez közelebb álló – kereteink lehetõségeivel.
MEGSZÓLÍTÁS:
– várunk mindenkit aki megfelelõ erkölcsi normák keretein belül tud létezni, minden
alkotásra kíváncsiak vagyunk, ami a minõség szándékával jött létre, de csak azon
alkotások bemutatását vállaljuk, amelyek ezt a minõséget véleményünk szerint
magukban hordozzák.
FINANSZÍROZÁS:
– az anyagi feltételek megteremtésének segítése minden szereplõ elemi feladata,
aszerint, hogy milyen lehetõségek állnak rendelkezésére.
- a mûtermekben és mûhelyekben elvégzett szerzõdéses konkrét munkák vállalási
összegének – üzleti tervben meghatározott - bizonyos % az alapítványt illeti meg,
- hasonlóan az itt létrehozott vagy kiállított alkotások eladási árából számolt %,
– cél minden testre szabott finanszírozási pályázaton való elindulás,
– szponzorok keresése, kiváltképp olyan egzisztáló társaságok körében amelyek az
alapítvánnyal élõ kapcsolatot tartanak fenn.
- közhasznú alapítványi 1%.
- meghívásos pályázatokon való részvétel,
- jelképes tagsági díj a becsatlakozó kortárs mûvészek ill. csoportok részérõl,
SÚLYPONTI KÉRDÉSEK
Környezettudatosság :
Ösztönözzük az alapítvánnyal kapcsolatban lévõket, hogy élõ és élettelen környezetükkel
minél szorosabb kapcsolatot létesítsenek. Tegyék ki magukat a környezeti
hatásoknak, ne próbáljanak inkubátorban élve minél sterilebb körülmények közé
kerülni. Ne butítsák, torzítsák érzékszerveiket oly mértékben, hogy a környezeti hatások
már nem jutnak el hozzájuk.
Elsõsorban az élõvilággal és csak másodlagosan az élettelen anyagi dolgokkal
erõsítsék kapcsolatukat, hogy kialakulhasson a természetes alapanyagok használatának
fontos szerepe is. Amint létrejön egy kölcsönhatáson alapuló szoros kötõdés,
környezetünk már nem lesz tõlünk idegen, megszûnik a különállás érzete, egy és
oszthatatlan egésznek érezzük vele magunkat és ennek eredményeként életünk részévé
válik a környezettudatos gondolkodás és környezetvédelem fontossága.
Hozama még az elõzõeknek , ha gondolkodásunk idõben és térben szinkronizált, ha
fel tudjuk venni a környezet diktálta ritmust akkor sokkal erõsebben fogjuk érezni,
hogy élünk, önismeretre teszünk szert, ami pedig közvetlenül kihat alkotásaink minõségére.
Minõség :
Elõnyben részesítjük az érzelmet közvetítõ, mély átélésrõl tanúskodó minõséget az
esztétikai ill. konceptuális értékekkel bíró színvonallal szemben.
Fontosnak tartjuk, hogy egy alkotás magától szólaljon meg, ne csak egy jól kommunikált
közegben fejthesse ki hatását.
Nem feltétlenül kell, hogy eljusson mindenkihez, mivel nem menetesen, mindig csak
egy kicsit fölélõve a laikusok minõséget felismerõ szintjéhez képest jön létre. Ezzel
együtt nem tagadjuk azt a tényt, hogy a mindenkihez eljutó és rá hatást gyakorló alkotás
képviseli a legmagasabb értéket.
Támogatjuk a bátor minõség keresés módszerét, ahol nem kudarc a tévedés, ahol a
hibáink járatlan utakra visznek minket és így erényt lehet kovácsolni belõlük.
Munkamódszer:
A különbözõ korosztályok együttdolgozása lehetõvé teszi, hogy ne csupán ismeret
hanem tapasztalat átadás történjen. A tanulási folyamatba minden érzékszervünk
közvetlen módon kapcsolódhat be. A tudatalattink komoly szerepet kaphat a mesterfogások
megismerésekor. A nagy szabadságfokú friss fiatalos gondolkodás jelenléte
pedig visszahat a nagyobb tapasztalatokkal bíró idõsebb korosztály munkájára.
Kiemelt fontosságú, hogy személyes kapcsolatok alapozzák meg az alkotási folyamatot.
Azon feladatok, munkák elvégzésére koncentrálunk kiemelt erõ bedobással
melyeknek nagyobb esélye van a megvalósulásra, fontosnak tartjuk a gondolataink
tárgyiasulását.