A hiányzó padtárs társadalmi színházi programot társadalomkutatók (Anblokk, Parforum), drámatanárok (Káva) és amatőr roma színészek hozták létre 2012-ben, és mutatták be eddig 16 alkalommal középiskolai osztályoknak. Ez a színház nem színház. Inkább művészeti beavatkozás, amely a társadalomtudományi kutatás és a részvételi színház formáit használva közös gondolkodásra, a másként gondolkodás közös terének kialakítására törekszik. A program egyetlen témára összpontosít: a magyar oktatási rendszer visszásságaival, annak a társadalmi egyenlőtlenségeket fenntartó és megerősítő szelekciós mechanizmusaival foglalkozik.
Az Eszterházy Károly főiskola diákjai előadás közben © facebook
A részvételi színházi előadás az iskolai karrier legfontosabb szelekciós pontjait (beiskolázás, csoportba sorolás, továbbtanulás) fiatal tehetséges roma színészek előadásában, az ő tapasztalataikat megjelenítve, az ő nézőpontjukból mutatja be "jó hírű" városi gimnáziumok érettségi előtt álló diákjainak. A program a magyarországi városi oktatási rendszerek két jellegzetes intézménye - a "helyi cigány iskola"és a "városi elitgimi" -szereplői között teremt színházi találkozást, és használja fel a részvételi színház eszközeit egy iskolai nyilvános tér létrehozására, amelyen belül színészek és diákok az iskola működéséről, találkozásuk elmaradásnak okairól vitázhatnak egymással. "A hiányzó padtárs" legfőbb célja, hogy kutatási és művészeti eszközök illetve részvételi eljárások segítségével rendszerkritikai perspektívából újrakeretezze a romákról szóló bemerevedett közbeszédet, és rávilágítson arra, hogy a rendszer relatív kedvezményezettjeiként e gimnazisták (a városok jövőbeli potenciális elitje) milyen felelősséggel bírnak a lemaradókkal szemben, illetve arra hogy egy igazságtalan rendszernek hosszútávon mindenki a vesztesévé válik.
A hiányzó padtárs részvételi színházi programot a társulat nem színházakban, hanem kelet-magyarországi városok elit gimnáziumaiban mutatja be, városonként 2-2 középiskolában, és minden esetben egyszerre két végzős osztálynak. Az előadásokat minden esetben kutatómunka előzi meg, amely a városi oktatáspolitikát, az adott gimnáziumok státusát, azon belül pedig az osztályok pozícióját térképezi fel, illetve az osztályok tanulóinak romákkal szembeni előítéletességét vizsgálja. E kutatás eredményei alapján a részvételi színházi előadást az alkotók mindig az adott közönségre hangolják.