For English, please scroll down
Menesi Attila / Christoph Rauch, 1999
index-link, 2006
Az index, a művészet helyszínei kiadvány az önszerveződő, művészek által kezdeményezett, intézmény-függetlenül megjelenő projektek és kiadványok hullámában elsőként, 1999 óta van jelen folyamatosan a magyar művészeti szcénában, mint a kortárs képzőművészet hiánypótló médiája.
2006 novemberétől a kiadvány új koncepcióval jelenik meg, a művészet helyszínei mellett a művészet nyilvánossága érdekében magát a művészeti környezetet, a kortárs művészetet, mint médiumot, annak aktuális állapotát, helyzetét, sajátosságait, vagy éppen problémáit kommunikálva a kiadvány mellékletében, a link-ben.
A kis csoportokban zajló beszélgetéseket azok témafelelősei szervezik, moderálják és szerkesztik is egyben. Az eddig közel 50 szerző által kezdeményezett diskurzusban* több mint 150-en vettek részt.
2013 januárjában a 96. index és az 58. link szám jelent meg.
A jelenleg évi nyolc alkalommal megjelenő index-link 5000 példányban, a kiadványban szereplő több mint 50 helyszínen kerül ingyenes terjesztésre.
Az index-link új aktivitásai, a kiadvány szerepen túl a 2012-ben előkészített faliújság projekt és a kortárs képzőművészeti oktatási program (független képzőművészeti tanszék).
A faliújság projektben résztvevő budapesti és vidéki középiskolák részére egy 70x100 cm-es faliújságot adunk, melyen folyamatosan aktualizált, kortárs művészettel, kiállításokkal, művészetpedagógiával stb. kapcsolatos tartalom jelenik meg. A faliújság iskolai projektfelelősének (diák, vagy tanár) rendszeresen küldünk anyagot elektronikusan és/vagy postai úton, amit elhelyezhetnek a felületen. A faliújságot a képzőművészet iránt érdeklődő diákok szabadon alakíthatják, bárki elhelyezhet információkat, kiállítási élménybeszámolókat, tanulmányokat, vagy akár rajzokat. A felület állandó eleme az index kiadvány.
A tervek szerint a 2012-13 tavaszi félévében induló oktatási program az ország számos felsőoktatási intézményében lesz jelen ingyenes kortárs képzőművészeti témájú kurzusokkal (melyeknek a link számokban eddig megjelent témák szolgálnak alapjául) különböző képzési területeken. A kurzus idejére a független képzőművészeti tanszék beköltözik az adott intézmény falai közé, az előadásokon és workshopokon kívül egyéb programok adnak majd alkalmat meghívott képzőművészekkel és más szakemberekkel beszélgetésekre, interaktivitásokra és együttműködésekre.
Az index-link oktatási aktivitásainak előzményei: A link mellékletek témái A kortárs képzőművészet nyilvánossága című kurzus (2010-11, 2011-12) és A művészet helyszínei előadássorozat (2011-12) alapjául szolgálnak a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának Kommunikáció- és Médiatudomány szakán és a Művészeti Karon. A számok összegyűjtött kiadásai a Magyar Képzőművészeti Egyetemen és a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán érhetők el.
*Az eddigi link számok beszélgetéseket tartalmaztak a kortárs képzőművészetről nem művészekkel (Menesi Attila), szó esett a kollektív művészi munkáról (Erhardt Miklós), megjelent az ikOn torta-konferencia kerekasztal-beszélgetésének szerkesztett változata (Koronczi Endre). Két szerző is foglalkozott egy témával: hogyan gondolkodnak Budapestről azok a külföldi művészek és művészettörténészek, akik ismerik a várost (Christoph Rauch, Várnagy Tibor)? Szóba került a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának új stratégiája (Beöthy Balázs), a közösségi művészet egyik régi-új képviselőjének aktivitása (Sugár János) és a budapesti romkocsma történelem kaotikus repertóriuma (Somlyódi Nóra). Rendhagyó beszélgetés jelent meg a művészetpedagógia kapcsán (Hemrik László), nagyító alá került Pécs Kulturális Stratégiája (Doboviczki Attila Tamás) és felvetődött az a kérdés is, hogy egyáltalán van-e magyar művészet (Petrányi Zsolt). „Mérlegre dobtuk” a Hunyadi téri piac aktuális helyzetét (Bálint Móni), intézményes vágyképeket közvetítettünk (Mélyi József), megjelentettünk egy több mint két évvel ezelőtti Stúdiós beszélgetést, ami akár ma is készülhetett volna (Keserue Zsolt), és foglalkoztunk a projekt alapon működő művészeti szervezetekkel (Csatlós Judit és Orbán György).
Kíváncsiak voltunk a magyar művészeti folyóiratok jelenlegi helyzetére és stratégiáira (Fenyvesi Áron), és elgondolkodtunk provinciális környezetünkön is (Kaszás T Tamás). Választ próbáltunk adni a Na, mi van? kiállítás kérdésére (Menesi Attila-Christoph Rauch) és megkérdeztük a szakma szereplőit a Magyar Pavilon részvételi lehetőségeiről a Velencei Biennálen (index-link szerk.). A kiadványban szereplő kiállítási helyszínekkel közösen szerkesztett lapszámban vendégkönyv bejegyzéseket jelentettünk meg, melyek rendhagyó képet adtak a kortárs képzőművészetről és annak tágabb környezetéről. Részleteket közöltünk a Karba tett kezek című könyvből (Tolvaly Ernővel beszélget Menesi Attila), szóba került az esszenciális-forma Papp Gergely kapcsán (Miltényi Tibor), és diskurzust kezdeményeztünk a történelmi emlékezet reflektálatlanságáról (Simon Kati). Önszerveződő művészekkel stratégiáikról (Bartha Sándor), a pénzzel és piaccal kapcsolatos műveikről pedig szerzőikkel beszélgettünk (Szacsva y Pál). Major Jánosról Buchmüller Évát kérdeztük (Kis Varsó), beszámoltunk a 11. Isztambuli Biennáléról (Erőss Nikolett), megvizsgáltuk a genderkérdés relevanciáját és aktualitását a mai magyar művészeti közegben (Turai Hedvig) és publikáltuk a Tilos Rádió Kortárs Művészeti Pszeudo-teoretikus Megmondó Show-jának adásnapló-töredékét (Horváth Balázs Byron és Sugár János). „Túltárgyaltuk” a gazdasági válságot (Pacsika Rudolf), a Stúdió támogatói bulija kapcsán annak hiányáról (Szalai Borbála), a Balász Béla Stúdió jubileuma kapcsán pedig annak megszűnéséről (Horváth Balázs Byron és Sugár János) szerkesztettünk lapszámokat. Tanulmányt közöltünk magyar művészek VideoBio-iról (Najmányi László), az ideológiai imperatívusz érvényességéről (Birkás Ákos), a művészet és a politika kapcsolatáról bibliográfia kísérlettel jelentkeztünk (Timár Katalin), a kurátorképzésről pedig a szakon hallgató egyetemisták beszélgetését publikáltuk (Képzőművészet-elmélet BA szak, 2. évfolyam). A kortárs képzőművészet nyilvánossága kurzus szabadbölcsészet és kommunikáció- és médiatudomány szakos hallgatóinak esszéiből szerkesztettünk lapszámot (KMNB021101, KTNB011402), téma volt a kiállítás, mint médium budapesti, lipcsei és kolozsvári viszonylatokban (Angel Judit) és a kortárs művészetfogalom meghatározása (Cserjés Katalin). A McLuhan wikisprintről azok szervezői beszélgettek (Kitchen Budapest), a spektakuláris kritikáról képalkotók (Hornyik Sándor), a falusi punk futurizmusról pedig bodrogközi dadaisták nyilatkoztak (Berei Zoltán). A közép-európai művészfogalom alakulásáról a térség aktivistái folytattak diskurzust a finanszírozási rendszerek és nemzetközi intézményi stratégiák kapcsán (Csatlós Judit - Szalai Borbála), a magyarországi teremőr recepciót pedig friss interjúkkal aktualizáltuk (index-link szerk.).
2012-ben aktuális szakmai és kultúrpolitikai kérdések kerültek fókuszba a link mellékletekben, több esetben azok publikálásának veszélyeit is felvállalva. Schneemeier Andrea az angol nyelv képzőművészeti kontextusú szerepéről és használatáról szerkesztett lapszámot, Veszely Beáta Roderick Buchanan skót képzőművésszel beszélgetett történelmi hasonlóságokról. A Liget Galéria bezárásának híre kapcsán az első reakciókat és lehetséges alternatívákat dokumentáltuk, a képzőművészeti képzés hazai fellegvárának belső konfliktusairól pedig Gulyás Márton rekonstrukciós kísérletét publikáltuk. Csoszó Gabriella és KissPál Szabolcs problémákról, érdekekről és együttműködésekről indított párbeszédet, a Sziget fesztiválon megvalósult matrica projektről pedig azok aktivistái szerkesztettek lapszámot: A kortárs képzőművészet oktatásban betöltött szerepéről egy hamarosan alapításra kerülő független képzőművészeti tanszék kapcsán jelentettük meg egy kutatás részleteit, amit Paksi Endre Lehel évzáró világvége fikciója követett. 2013. január-februári lapszámunk a napokban jelent meg aktuális kultúrpolitikai kérdéseket tematizálva (Tatai Erzsébet).
index-link
publication, bulletin board, educational program
Attila Menesi / Christoph Rauch, 1999
index-link, 2006
The publication index, the places of art, is one of the first in the line of self-organized, artist-initiated projects which are independent of institutions, and since 1999, it is continuously present in the Hungarian art scene as a groundbreaking media, unique in its genre, within contemporary art.
Since November, 2006 the publication have come out with a new concept. Besides communicating the places of art, for the publicness of art, it also communicates in its appendix, in link, the artistic environment, contemporary art as medium, its current state, condition, characteristics or problematics. The talks in small groups are organized, moderated and edited by those who are responsible for their themes. In the issues which have been published so far, more than 150 people took part in the discourses initiated by more than 50 authors.
In January 2013, the 96th issue of index, and the 58th issue of link will come out.
Currently, index-link is published annually eight times, in 5000 copies, and is distributed in those, more than 50 locations which are featured in them.
Beside its publication role, the new activities of index-link are the bulletin board project and the independent art department projects.
The bulletin board project is for high schools. The participating institutions get a bulletin board (70x100 cm) on which a continuously actualized content, art-related texts, studies, current exhibitions appears. The materials are sent regularly to the school’s person, responsible for the bulletin board project. The board is being formed by the students, anyone can put informations, exhibition reviews or even drawings, works etc. onto the surface. A constant element of the board is the actual index-link issue.
The independent art department project is a contemporary art educational program, scheduled to start in the spring semester, 2012-13. The objective of the department is to promote thinking in terms of art with courses and disciplines that fall outside of art education. The program will be present in several higher education institutions with free art-related courses, for which the index-link’s topics serve as a basis. For the time of the course the independent department moves into the actual institution. Besides the lectures and workshops, also other programs, like conversations with invited artists give the possibility of interaction and collaboration.