2013 tavaszán a Fővárosi Önkormányzat úgy döntött, hogy beszántja és sóval hinti be, a Tűzraktér bezárása, illetve a Fogasház művészeti, befogadó jellegének megszűnése után, az egyedül maradt hatodik kerületi kulturális és társadalmi központot, a SIRÁLYT.
A Sirályban addigra a művészeti befogadó jelleg mellett mindinkább egy erős, társadalmilag elkötelezett fókusz is kibontakozott. Emlékezni lehet, hogy majd minden tüntetés és foglalás innen indult útjára, a helyen ekkor már becsületkassza működött és leginkább az önfenntartás, illetve a társadalmi aktivizmus lett a működés célja.
Márciusban a SIRÁLY lett a társadalmi aktivizmus legfontosabb helyszíne, egy olyasfajta központ, ami a hely bezárásával, a mai napig hiányzik Budapestről. Néhány nappal a magyar demokrácia egyik leglátványosabb tiltakozó akciója után, mikor is 70 fiatal az Alkotmányt védve elfoglalta a Fidesz székházat, a hatóságok bezáratták Sirályt. Ám nem itt ért véget az utóbbi évek legérdekesebb társadalmi drámája. A jelölés pedig ennek a társadalmi drámának szól.
forrás: magyarnarancs.hu
A "sirályosok" ugyanis egyedülálló társadalmi-színházat szerveztek az országnak. Nem véletlen, hogy ez az esemény, illetve a helyszínen generált akciói állhattak majd egy hétig a kereskedelmi televíziók híreinek fókuszában. Valljuk be kevésszer adódik lehetőség civilek számára, hogy előbbre kerüljön egy hír akcióikról, mint az éppen aktuális Észak-Koreai atomfenyegetésről.
Az ok a társadalmi dráma átláthatósága és egyszerűsége volt. A szerepek egyértelműsége. A hatalom elnyomása ellen lázadó kis csoport küzdelme. A célok egyértelmű meghatározása és a konfliktus egyértelműsége. A csoport, mikor mindenki más már visszavonulót fújna, megráncigálta az oroszlán bajszát, kitartottak és küzdöttek az elnyomás ellen, hogy maradhassanak. A színpad, azaz a társadalmi performansz tere. Egy mindenki által megközelíthető, nyitott fővárosi, belvárosi tér. "Az orrunk előtt." "Itt a szomszédban." Fontos az is, hogy a történés ideje, pont akkora esett, amikor a társadalmi tiltakozások a legintenzívebb fokozatra kapcsolnak.Így a tér alkalmassá vált arra, hogy mindezen történések terét is szimbolizálja. A célért folytatott következetes harc. Emlékezetes, hogy minden úgy kezdődött, hogy az önkormányzat verőemberei elfoglalták a helyszínt. Ám a mindenki számára nyitott csoport demokratikus döntése úgy határozott, hogy célja érdekében lép és visszafoglalja a helyet. A csata sikerrel is járt. A háború elbukott, a Sirályosok most helyet keresnek.
A rendőrség március 30-i razziája a Sirályban | forrás: 168ora.hu
A társadalmi performansz sikere, nem abban rejlik, hogy happy -enddel végződik-e a darab, hanem abban, hogy képes egy a társadalmi folyamatot háttérforgatókönyvként használva egy olyan előtér szcenáriót alkotni, ahol mindenki számára nyilvánvaló a történet szereplőinek metaforikus volta és a történet szimbolikája. Ahol együtt lehet érezni a szereplőkkel és azonosulni lehet velük, mint olyanokkal akik nem játsszák meg magukat, azaz hiteles szereplők. A Sirály visszafoglalása tehát azért jelentős társadalmi művészeti akció, mert a történet szereplői érthetővé tették a hatalom és az elnyomottak küzdelmét és egy olyan nyitott döntéshozatali rendszert biztosítottak, ahol bárki a sztori szereplőjévé és alakítójává válhatott. A nézőkből szereplők lettek. Emlékezhetünk arra is, hogy az RTL klub riportere gyakorlatilag háborús tudósítóvá válva maga is a visszafoglalás részeseként hatolt be az épületbe. Azon nézők számára, akik csak a médiából értesültek, sikerült a társadalmi történéseket lefordítani egyfajta közérthető színházi nyelvre.Ennek bizonyítéka az, hogy napokig témája volt ez a kereskedelmi médiának, ahol tudhatjuk nem a politikai vagy társadalmi hírekkel adják el már a híradókat sem. Egy kis csoport küzdelméről viszont milliók szerezhettek tudomást anélkül, hogy több százezres tüntetést szerveztek volna.
A történések katalizátor-jellege tehát az, hogy ez a példa megmutatta, hogyan lehet mindenki számára lefordíthatóvá tenni egy társadalmi folyamatot és a példából remélhetőleg több hasonló eset is kibontakozhat.
Istvánffy András, a 4K! elnöke emléktáblát és koszorút helyezett a Sirály bezárt épületére, 2014. január 16.
további fotók: negyedikkoztarsasag.hu