VINYL (Vizuális Nevelés Labor Nyíregyháza) ötlete 2003 őszén fogalmazódott meg a művészetközvetítő képzésben résztvevő diákokban, elsősorban a szokásos rajz szakmódszertani gyakorlat megváltoztatása céljából. Az addigi művészetpedagógiai gyakorlat tarthatatlansága és a diákok ösztönzése révén mintegy alulról építkezve jött létre azzal a céllal, hogy a képzelet és a kreativitás fejlesztésével egy szabad, a kortárs művészet befogadására is fogékony közönséget neveljen ki, a korábbi rajzpedagógiai módszerek újrafogalmazásával, átalakításával. Nem elhanyagolható törekvésként merült fel az alapítókban, hogy ezáltal, a jelenkor „lélegző” művészete bekerüljön az iskola falain belülre. Ezért a VINYL projekt kortárs művészettel foglalkozó akciókat és pedagógiai workshopokat szervezett, valamint tantárgy pedagógiai segédleteket is készített felismerve azt, hogy a megoldást a jövő közönségével való interakcióban kell keresni. A VINYL logója Beuys kedvelt szimbólumát a nyulat jeleníti meg, amely állandóan mozgásban van, s ezzel a nyíregyházi kreatív labor szellemiségének egyértelmű analógiája. Beuys a hatvanas években egyre több akciójában szerepelteti az általa mélyen tisztelt mitikus állatot, amely a határtalan átváltozás képességét testesíti meg…benne vélte fölfedezni a művészet iránti fogékonyság tipikus példáját.
© vinylprojekt.blogspot.com
A Vidor Fesztivál és a SZAC (Szabolcs Art Club) rendezvényének résztvevőiként egyestés kísérleti műhelyt rendeztek be a VINYL tagjai a Mustárház alagsorában. A helyszínen felállított „izolációs kamra” segítségével került sor a „hangvezérelt szimultán festés”-re, melynek során két csapat vállalkozott a tökéletes együttműködés modellezésére úgy, hogy egy műalkotás elkészítésénél adóvevő segítségével instruálták egymást. Az est folyamán korábbi projektek is bemutatásra kerültek, úgymint Kovács Károly – Csótai Zsófia „tunningolt” szociotróp rajzgépe, és Szép István PICO című műve.
http://vinylkoff.blogspot.com/
http://vinylprojekt.blogspot.com/
________________
"The idea of VINYIL (Visual Education Lab in Nyíregyháza) was conceptualized in 2003 by students enrolling in art mediation programs, primarily in order to change the traditional drawing methodological practice. […] The VINYIL project organized actions and pedagogical workshops dealing with contemporary art, and it also created course pedagogical aids, realizing that the solution has to be found in the interaction with the future audience. The logo of VINYIL depicts Beuys’s beloved symbol, the rabbit, which is in constant motion, and hence this is an unequivocal analogy to the philosophy of the creative lab in Nyíregyháza […]"