Forrás: fenesztra.blog.hu
For English, please scroll down
"Az NMA projekt művészei (Antal Balázs, Farkas Roland, Horváth Tibor, Mécs Miklós és Radics Márk) a mai magyar hivatalos közbeszédben és a hétköznapi élet egyes szegmenseiben tapasztalható nemzeti túlfűtöttségtől való émelygésüknek adnak kifejezést. Az NMA alkotói az életünk egyre több területén megnyilvánuló tekintélyelvűség, irányíthatnámság és az ettől elmaradhatatlan, ezt tápláló követői, sőt dicshimnifikátori szellem iránti elítélő attitűdjüket is kifejezik, amikor a nemzeti szimbólumokkal ironikusan operáló montázsaikat a kiállító teremben és weboldalukon publikálják. Ezek a művészek nem a nemzeti szimbólumokat illetik kritikával (Hogyan lehet egy szimbólumot kritizálni? Miért lehetne felelős egy szimbólum?), hanem azok használatának bizonyos módozatait kifogásolják. Továbbá gyerekes vagy rosszindulatú azt feltételezni (sajnos megtörtént), hogy az NMA művészei nemzeti érzéseket kívántak volna sértegetni, amikor kiállításukat egy olyan területen rendezték meg (Erdélyben), ahol a helyi lakosság, nemzeti kisebbségként, a nemzetállami berendezkedés áldozataként éli mindennapjait. Érthető, hogy egy ilyen beavatkozást ott sajátos érzékenységgel fogadnak. Éppen ezért figyelemre méltó, hogy a kiállítás helyi sajtóban megjelent visszhangja nagyobb mértékben volt pozitív, mint elutasító. A kritikus művészet mindenhol felüdítő!"
Forrás: fenesztra.blog.hu
Vonatkozó link:
Lásd még:
Thüringer Barbara: Nem kapott díjat? Vegyen magának!
http://index.hu/kultur/2011/03/16/nem_kapott_dijat_vegyen_maganak/
Valaczkay Gabriella: Szőcs Géza ballal gratulál Hazafias képzőTükröt tart a kultúrpolitikának a Nemzeti Művészetért Alapítvány http://www.nol.hu/lap/kult/20110707-szocs_geza_ballal_gratulal
_________________
The artists of the NMA project (Balázs Antal, Roland Farkas, Tibor Horváth, Miklós Mécs, and Márk Radics) express their nausea with the nationalistic upheaval detected in the current Hungarian official discourse and in some segments of daily life. The artists of NMA, when they publicize in exhibition spaces and on their website the montages which ironically use the national symbols, they also express their disapproval of the authoritarianism, “wanting-to-controlism”, and their inevitable supporters and their “golrifyalizing attitude”, which we encounter in more and more parts of our lives. These artists do not criticize the symbols, (How can a symbol be criticized? What could a symbol be responsible for?), but they object to some modes of their usage. Moreover, it is childish and malevolent to assume (unfortunately it happened) that the artists of NMA wanted to insult nationalistic feelings, when their exhibition was organized in a place (in Transylvania), where the locals, as a national minority, live their lives as the victims of the nation-state system. It is understandable that such an intervention there is received with sensitiveness. That is exactly why it is remarkable that the reception of the exhibition in the local press was more positive than negative. Critical art is everywhere invigorating!
Source: fenesztra.blog.hu