magyar-ázsiai kortárs képzőművészeti cserekiállítás-sorozat
Erőss István
A Szegmens egy cserekiállítás-sorozat, mely magyar és távol-keleti országok művészeinek bemutatását tűzte ki céljául. A Szegmens gyökerei egy művésztelep 10 éves tevékenységéhez nyúlnak vissza, melyet a magyar Túlsó P’Art művészcsoport szervezett. Ezekre a művésztelepkre rendszeresen hívtunk meg távol-keleti képzőművészeket, így volt szerencsénk képet kapni a távol-keleti kortárs képzőművészeti életről, az európai szemmel nézve nagyon gazdag és változatos képzőművészeti törekvésekről. Erre az évek alatt kiépített kapcsolatrendszerre alapozva született meg a cserekiállítás-sorozat ötlete, amelyet eddig öt alkalommal sikerült megrendeznünk.
A programsorozat első cserekiállítását 2004-ben rendeztük meg három-három helyszínen Japánban: két tokiói galériában (Gallery Saoh & Tomos) és az abikói Művészeti Centrum kiállítóterében, illetve Budapesten: a Magyar Képzőművészeti Egyetem aulájában, a Ráday utcai Galéria IX-ben, valamint a MAMÜ Galériában. A megkezdett program folytatásaként, a Szegmens II keretében 15 magyar képzőművész mutatkozhatott be az ulánbátori Zanabazaar Múzeumban 2005-ben. Ezzel párhuzamosan elkezdtük a magyar-tajvani cserekiállítás, a Szegmens III megvalósítását is, melynek első állomása a tajvani művészek budapesti bemutatkozása volt 2005 novemberében az MMG és a MAMÜ Galériában. Itt fiatal és középgenerációs tajvani alkotók munkáiból láthattunk olyan válogatást, amely – véleményünk szerint – jól reprezentálta kortárs tajvani képzőművészet meghatározó tematikai és technikai irányzatait. A tajvani magyar kiállítás megszervezésére a Tajvani Művészeti Egyetem galériájában került sor 2006 novemberében. A Szegmens IV 2007 júliusában, a koreai Daejeon városában, illetve 2007 novemberében Budapesten került megrendezésre. Mindkét városban a kiállítás egyszerre több helyszínen zajlott: Daejeon városában az Ingong Gallery, a Wooyeon Gallery és a Yian Gallery tereiben állítottuk ki 12 magyar alkotó munkáit, míg Budapesten a 2B Galéria, a Galéria IX, az Art9 Galéria, valamint az Erlin Galéria fogadta a koreai művészeket. A kiállítássorozat 2009-ben Indiában folytatódott. 2009 februárjában 14 magyar művész állított ki a jaipuri Vyom Kortárs Művészeti Központban. A cserekiállítás budapesti állomására 2009-ben került sor, ez alkalommal is három helyszínen, a Galéria IX-ben, az Inda Galériában, valamint a Magyar Képzőművészeti Egyetem kiállítóterében.Jelenleg folyamatban van a Szegmens VI. projekt,ahol indonéz képzőművészek már bemutatkoztak az egri Kis Zsinagógában,ill.a Ráday Könyvesház Galériában.
A Szegmens-kiállítások szervezésekor nagyon fontos szempont, hogy olyan országok között szervezünk cserekiállítást, amelyek igen keveset tudnak egymás kultúrájáról, kortárs művészeti életéről. Ezért kiállítási anyagaink összeállításakor olyan válogatást igyekszünk prezentálni, amely mind koncepcionális szempontból, mind pedig a különböző technikák tekintetében tükrözi a magyar kortárs képzőművészeti szcéna főbb tendenciáit. A bemutatott magyar képzőművészek – a friss, fiatalos, az intermediális technikákat magabiztosan alkalmazó alkotóktól a bravúros grafikai technikákat használó művészeken át a klasszikus festőkig – a magyar művészeti szcéna kiemelkedő alakjai. Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a Szegmens keretében külföldön bemutatott válogatások lefednék a magyar kortárs képzőművészet egészét, annak csak – amint azt a címadás is jelzi – egy szeletét kívánják bemutatni, ízelítőt adva egy távol-keleti ország közönsége számára valószínűleg nem annyira ismert európai ország képzőművészetéből.
Egyben ez indokolja, hogy amennyiben lehetőség adódik, szimpóziumot is szervezzünk, mint a Tajpeji Egyetem galériájában megrendezett magyar kiállítás esetében, amelyen a kortárs magyar képzőművészetről és kontextusáról hangzottak el előadások, ezzel is hozzájárulva az ismeretek elmélyítéséhez, a kiállított anyag recepciójának megkönnyítéséhez.
A Szegmens-kiállítások egyedisége abban rejlik, hogy ez az immár hat éve zajló eseménysorozat nem egy intézményes kapcsolatrendszer gyümölcse, hanem művészek kezdeményezésére és szervezésében jött létre. Ők olyan művészek, akik valóban érdeklődnek más kultúrák iránt, és ezek megismeréséért és megismertetéséért tenni is képesek. Ezek az egyszerre szakmai és emberi kapcsolatok nem múlnak el egy-egy kiállítás lezárultával, hanem továbbélnek akár egy láthatatlan, de élő háló. Mindez azért fontos, mert a Szegmens − jellegéből adódóan − egy-egy ország művészeti életének olyan vonatkozásait tudja bemutatni, amelyek olykor kívül esnek a nagy intézmények látókörén, hiszen a ma művészete sokkal gazdagabb és színesebb annál, mint amit intézményrendszereink képesek megjeleníteni.
2004-2009 között részt vett magyar művészek
2004 Japán,Aijima Art Center, Abiko, Gallery Tomos, Tokió
Borgó,Botár László,Daradics Árpád,Elekes Károly,Erőss István,Gaál József,Imre Mariann,Kótai Tamás,Pál Péter,Szabó Ábel,Szentpétery Ádám,Szigeti András,Szigeti Gábor Csongor,Szombathy Bálint,Szurcsik József
2005 Mongólia,Zanabazaar Múzeum, Ulan Bator
Balázs Áron,Borgó,Chilf Mária,Csontó Lajos,Csörgő Attila,Daradics Árpád,Elekes Károly,Erőss István,Gaál József,Kótai Tamás,Szentpétery Ádám,Szigeti Gábor,Szij Kamilla,Szurcsik József,Tasnádi József
2006 Tajvan,National University Of Arts, Taipei
Balázs Áron,Csontó Lajos,Daradics Árpád,Drozdik Orshi,Elekes Károly,Előd Ágnes,Erőss István,Gaál József,Kopasz Tamás,Majoros Gyula,Szigeti Gábor Csongor,Ujvárossy László,Szentpétery Ádám,Szurcsik József
2007 Dél-Korea,Yian Gallery, Igong Gallery, Wooyeon Gallery, Daejeon
Chilf Mária,Csontó Lajos,Csurka Eszter,Elekes Károly,Pál Péter,Csurka Eszter,Erőss István,Gaál József,Kopasz Tamás,Majoros Gyula,Gaál József,Pál Péter,Szentpétery Ádám,Szigeti Gábor Csongor,Szurcsik József
2009 India, Vyom Art Gallery, Mati-Manas International Art Camp,Jaipur
Borgó,Bölcskei Miklós,Bukta Imre,Csontó Lajos,Csurka Eszter,Daradics Árpád,Erőss István,Ferenczy Zsolt,Gaál József,Kopasz Tamás,Kótai Tamás,Siklodi Zsolt,Szabó Ádám,Szigeti Gábor Csongor,Szurcsik József