Katalizátor-projekt / Művészetet mindenkinek – Nyilvános pályázat

screen_shot_2016-02-21_at_8_17_06_pm.pngtranzit.hu évről évre újradefiniált Katalizátor díja az elmúlt időszakban (2014, 2015) díjból pályázattá alakult. Az idei pályázat célja, hogy előmozdítsa azt a folyamatot, amely során a kortárs (képző)művészet mint a kritikai gondolkodás és tanulás egy formája új közegekbe és területekre jut el, ezért a kiírás az utazókiállítás műfajából indul ki. A Katalizátor-projekt pályázatára olyan projektterveket, vagy már megvalósult, de a továbbiakban is folytatható projekteket várunk, amelyek az alábbi szempontok szerint gondolják újra a népművelési, illetve közművelődési gyakorlatból ismert formát, az utazókiállítást, valamint különös gondot fordítanak a képzőművészeti alkotások megértésének elősegítésére, a művészeti üzenet célba juttatására. 
Tovább...

Katalizátor-díj 2014 | Catalyst Award 2014

A tranzit.hu által alapított kortárs képzőművészeti díj jelöltjeinek az archívuma. leírás »

2013-as jelöltek

Ámos Imre és a 20. század - kortárs összművészeti kiállítás
Mi ez? Mi ez?
Nkdesign
Életosztás/ HajléktaLand
Innen kiadó/Zug Magazin
BAGázs Közhasznú Egyesület
Csakazolvassa blog
Valyo - Város és Folyó Csoport
TV meditáció
Kolduló jóga
Virágbolt
Szőke Ferenc "Easter Island" és "Örs vezér" ötletterve
LATARKA mű-VÉSZ Pince
Ludwig-lépcső/Összefogás a Kortárs Művészetért
Gallery8
Bánkitó Fesztivál
Bárdos Lajos Zenei Hetek
SZÍNHÁZ+
Bódvalenke Freskófalu
TWOHEADS project
Atelier Propeller
Városi Ferenc élete és halála
{roma} The contract to sell the ethnicity
Freestyle színház – Jamnastyx
A hullám - ifjúsági musical
Eger a grafikus szemével 1965 és 1985 között
Török Áron munkái
Holokauszt-emlékmű Gyömrőn
Olvasásra szoktatás
Káva Kulturális Műhely: Szobor
Magyar Filmhíradó
Graffiti Művészek
Song-óra - Ráhangolás az Összehangolódásra
Lollipop Factory Budapest
Üvegplafon - meddig terjed a nők szabadsága?
ASZPIK - Alkotói Szombati Piac a Kertben
Horváth András - NAV ügy
Szövetség Kishantosért
Autistic Art
Független Színház Magyarország
Gólya Közösségi Ház és Szövetkezeti Presszó
Csakoda
Romakép Műhely
10. Crescendo Nyári Akadémia
ARTPOOL MŰVÉSZETKUTATÓ KÖZPONT a jelen integrál szemlélete (2012-től) INTEGRÁL JELEN GYAKORLATOK
Művelődési Szint (MÜSZI)
BETON - Gondolkodj keményen!
BoH Art project
Orbis Pictus Szellemi Műhely és Alkotótelep
Budapest100
Átlátszó Oktatás blog
Partizán Műterem és Galéria
Pozitív pszichológia sorozat - Schall Eszter
Egyedül 2013
GLOKÁLIS INTEGRÁL
"Szeress"
Tudásgyár
CALTROPe - a zöld csipke
FreeDoc / Fotózás és aktivizmus
Index-link
a KLUB
TEXTperversion
Free Ostástka
magyarhangya
Kinoflow
Mentés Másként
Szivárványerdő projekt
Művészeti és Művészetelméleti Szakkollégium
Hátsó Kapu
PR csoport
NEMMA (no MMA)
ONE IN ONE : BUDAPEST
Kibékíthetetlen belső alaptulajdonságaink
Fényképésznél voltam
mikro magdolna
Mindenki tud rajzolni művészeti projekt - Barabás Zsófi és Moizer Zsuzsa
TerMINI
Naplóm lapjai
PanoDráma
Szabad Művészek
Átlátás 2.0
Káva Kulturális Műhely: Az emlékezés drámái
A Város Mindenkié (AVM)
Nem Privát Színház
Collective Plant
20 forintos operett
Csipkekészítés továbbéltetése
A város és a lakói
Hunnia csipke
A hiányzó padtárs
SRLY Közösségi Tér
Csipkefesztivál Palócföldön
KLIT - a Radical Queer Affinity Collective projektje
Nőkongresszus - a Női Érdek projektje
Feminista anyakör
"Hangszereljünk!"
Közösségi Méz
Fényújság - közösségi képregény
Mérei Ferenc Szakkollégium
Katalizátor Hálózat
Kultúrgorilla
ART&ME Galéria és Élménytér
A Sirály visszafoglalása
Emberi jogi részvételi slam poetry
Szabad Művészek
BÚÉK - Egy közös film Magyarországról
Vitaszínház - a Kerekasztal Színház projektje
sCULTURE kortárs szobrászati program
Open Doors Hungary
LIFT - Leszbikus Identitások Fesztiválja

 

 

 

2012-es jelöltek

ICA-D
Kedves Csanád zeneszerző
Alkotás útja FM 90.3
Zug Magazin
Innen Független Kiadó
ARTPOOL
PLACCC
MMA kilépett tagjai
ARTplacc - Kortárs Művészeti Fesztivál
FUGA WEB RÁDIÓ
Food not Bombs Budapest
Free Ostástka
Galántai György
Független Előadó-művészeti Szövetség (FESZ)
Schilling Árpád, rendező, a Krétakör művészeti vezetője
Budapest Music Center
Pepita Ofélia Bár
Téreltérítés Munkacsoport
I - DENTITY kiállítás és workshop
Lévay Jenő: Váltótér
Rukkola, az első online közösségi könyvcserélde
Kugler Art Szalon – Roma Művészet mindenek felett
Szigethy Eszter Beyond the Border projektje
Kiss Péter, zongoraművész
Törvényhozói Színház
A marginalitás elméleti és kritikai problémái napjaink művészetében
20 forintos operett/20 Forint Operetta
PH21 - Kortárs Fotográfiai Galéria
Sündörgő mese és szépirodalmi cserepiac
AKKU (Aktív Kulturális Közösségek Uniója)
Trafó Kortárs Művészetek Háza
Fignár Fesztivál Udvar
Bikesexual
KÉK - Kortárs Építészeti Központ
Strassz
Városkommunikáció
Rododendron Art and Design Shop
Többszörös Orgazmus magyarországi adaptációja
Rhythms of Resistance
Malom Csoport
Bodóczky István
Csillag Ádám
FreeDoc
Csoszó Gabriella
Magyar Fokhagymafront
Nők lázadása
PanoDrama
Nyitott Műhely/Open Workshop
Igor Metropol
Agóra Oktatási Kerekasztal/Agora Education Roundtable
Nem Privát Színház
BUPAP (Budapesti Aszfaltprojekt)
Cökxpôn Ambient Társaság
Bodoni Zsolt
Bélaműhely Sound Art
Grund Kert - Közösségi Kert
Művelődész Szint (MÜSZI)
Tűzraktér
Labor
Budapest100 - százéves épületek nyitott hétvégéje
index-link kiadvány, faliújság, oktatási program
Marom Klub Egyesület Bánkitó Fesztivál, Negyed6Negyed7 Fesztivál
ACAX Nemzetközi Kortárs Képzőművészeti Iroda
András Edit
Gulyás Gábor
hetiBeton
Muzgo
LOFFICE
Tilos Rádió
A város mindenkié
Budapest Pride
Hejettes Szomlyazók
Újlak csoport
Németh Hajnal Lada projekt
Struct.Zine
PR Csoport
FUGA kortárs zenei programja
anBlokk: Közéleti Tudományos Magazin
Sirály
Mécs Miklós
Néma gyerek
Soharóza
No Corruption - social brand
Frisco Kocsma - Kávézó
Szabad művészek
NMA (Farkas Roland, Horváth Tibor, Radics Márk)
Hallgatói Hálózat
Creative Selector
Lumen Zöldség és Közösségi Szolgáltató
Koronczi Endre: ikon, m.ikon
Csakoda
2DKREW
Diákok tüntetései
Kultúrgorilla

2011-es jelöltek

Legutóbbi hozzászólások

Címkék

2010 (1) 2011 (71) 2011egyesület (1) 2012 Katalizátor-díj (41) 2013 (1) 2013 Katalizátor-díj (115) 2013 Katalizátor díj (1) 2015-ös pályázatok (22) 8.kerület (1) adatbázis (7) akció (8) aktivizmus (33) alapítvány (8) animáció (1) archívum (6) autizmus (1) autonómia (2) avantgárd (1) bázisdemokrácia (3) berlin (1) beszélgetések (7) blog (9) budapest (1) civil (1) csipke (2) decentralizáció (5) design (6) diákmozgalom (1) diy (1) dokumentáció (13) dokumentumfilm (1) Eger (1) egyesület (19) együttműködésen alapuló képzőművészeti projekt (4) ellenkultúra (15) előadás (1) előadások (16) előítélet (1) emlékmű (1) építészet (6) érdekképviselet (7) események (8) eseménynaptár (2) eseménysorozat (21) facebook (1) fanzine (2) felolvasás (1) feminizmus (3) fenntarthatóság (1) ferencváros (1) festészet (2) fesztivál (4) film (9) filmklub (1) fogadóiroda (1) folyóirat (5) forprofit (5) fórum (2) fotó (9) freestyle (1) független kiadó (8) galéria (32) gender (8) globalizációkritika (7) grafika (1) gyerek (1) gyömrő (1) hagyomány (3) hajléktalan (2) hírportál (3) holokauszt (1) ifjúság (1) installáció (1) interjú (3) intermédia (12) intézmény (18) JAK (1) jelölés (1) kapolcs (1) Katalizátor-díj (1) Katalizátor-projekt (22) katalizátor2014 (11) katalógus (1) képzőművész (18) képzőművészcsoport (1) képzőművész csoport (10) készségfejlesztés (1) kiadvány (9) kiadványok (21) kiállítás (60) költészet (1) koncert (1) konferencia (1) könyvtár (2) kortárs zene (1) kórus (1) közösség (5) közösségi-kert (1) közösségi műhely (24) közösségi rádió (1) közösségi tér (16) közösségi zeneszerzés (1) köztér (1) kritika (4) kritikai művészet (1) kulturális aktivizmus (2) kulturális emlékezet (1) kurátor (14) kutatás (2) kutató-műhely (1) lakás (1) Ludwig Múzeum (1) miskolc (3) mma (2) MMA (1) műhely (2) műkereskedelem (2) musical (1) műterem (6) művészet (1) művészeti tábor (1) művészetmenedzsment (2) művészettel nevelés (4) művésztelep (2) muzeológia (1) múzeumpedagógia (4) nemzetközi (20) nevelés (1) ngo (26) (1) nonprofit (36) ökológia (5) oktatás (18) online (2) online szolgáltatás (4) önszerveződés (17) összművészet (1) pályáztatás (1) party (6) pedagógia (4) performansz (1) politika (2) public art (9) publikációk (13) queer (1) rádió (2) rádióműsor (3) rajz (1) rap (1) recycling (3) reformpedagógia (2) rezidencia program (1) ritkaság (1) roma (4) slam poetry (1) sport (1) street art (3) személy (52) szentendre (1) színház (15) szobrászat (1) szolgáltatás (7) szövetkezet (2) természet (2) tranzit.hu (1) tüntetés (4) turizmus (1) újrahasznosítás (2) underground (7) urbanisztika (3) város (1) vidék (1) videó (12) vita (2) weboldal (2) workshop (15) zene (4) zsűri (5) {roma} (1)

Tarr Hajnalka

2014.12.17. 12:47 |

katalizátor2014

 

Rólunk mint művészeti közegről számtalan helyzetben az a benyomásom, hogy az ideálok és ideák emberei vagyunk elsősorban, nem egy esetben vitathatatlan jószándékkal és szociális, társadalmi problémákra érzékeny figyelemmel, igazságérzettel, részleges tenni akarással. Másodsorban viszont a realitás érzékünk, vagy egyszerűen az a képesség, hogy a saját közegünk komfortzónájából eltávolodva józanul feltudjuk mérni, hogy mi is az tágabb közeg, amiben élünk és azzal hogyan kellene felvenni a kapcsolatot ahhoz, hogy ne izolálódjunk a végtelenségig, messze elmarad attól az érzékenységtől, amit amúgy sajátunként könyvelünk el. A tapasztalatom az, hogy nehezen látjuk be, miben vagyunk valóban kompetensek és miben pedig nem. Ennek az a vonzata, hogy remek és alapvetően jószándékú, bármin bármit jobbítani akaró projektek nem nőnek túl azon a hangyányi körön, amit a közegünkön belül is leválasztunk magunk köré biztonsági zóna gyanánt és ezek a projektek előbb vagy utóbb elhalnak vagy egyszerűen nem érzékelhető a létezésük, így ez az attitűd szabályos és folyamatos öngól.

Magam részéről egy szakértői csoporton gondolkoztam és azon, hogy mondjuk 5, nagyon alapvető és sürgősen megoldandó, a képzőművészeket érintő problémára stratégiai tervet kellene kidolgozni olyan emberekkel, akik között kommunikációs, gazdasági, (piaci és) műtárgypiaci, intézményvezetői és oktatásügyi ill. művészetelméleti stb. szakértők vannak (minimum), és akik már bizonyítottak a saját területükön. Az is lényeges szempont, hogy olyan embereket vonjunk be, akik garantáltan nem a saját pályáik szem előtt tartásában vannak elveszve, hanem képesek kivételesen nem csak magukért és a nagyon kicsi körükért dolgozni, hanem belátják, hogy azok a művészek érdekeit is képviselniük kell, akikért nem feltétlenül rajonganak lévén, hogy ezek a kérdések nem 10 embert, hanem egy közeget érintenek. Fel kellene mérni, hogy pontosan mi legyen az az x probléma és pontosan milyen területen szerzett szakértelem szükséges az orvoslásának kidolgozásához. Mi a cél, mik az eszközök, mi az ütemterv. De mindenképp ragaszkodnék közgazdászokhoz, kommunikációs stratégákhoz, gazdasági szakemberekhez, akiknek referenciáik vannak a valóságban, nem csak publicisztikájuk, tapasztalatuk, sikeresek és széles körű rálátásuk van – lehetőség szerint nem kizárólag a saját területükre és saját ügyüknek érzik, hogy életet leheljünk a kortárs művészetbe és érzékelhetővé tegyük a létezését mások számára is.

 

Közegünk egyik fő problémájának tartom, hogy nem látjuk be, miben nem vagyunk kompetensek és nem fordulunk nyitottan és egyenrangú hangot megütve olyan tőlünk „idegen” területeken mozgó és ott már bizonyított emberekhez, akiknek a tapasztalatára, tudásukra szükségünk van hosszú távon.

A másik a kommunikációs stílus: nem feltétlen tudunk olyan módon beszélni magunkról másoknak, hogy azt mások meg is értsék. Egymásnak beszélünk a közegünk számtalanszor körbejárt problémáinak sajátosságairól: ennek nem sok értelme van azon felül, hogy ez ember gyomrát az otthonosság érzet kellemes melege tölti el. Probléma, hogy elméleti síkon maradnak olyan kérdések, amelyek maximálisan gyakorlati megoldást követelnének. Az éjszakákba nyúló fogalmi, kontextusbeli problematikákon való rágódásról nem is beszélve. Amikor az akció az, hogy „megbeszéljük”, a tüntetés meg az, hogy megnézünk közösen egy filmet. Hogy rettenetesen bonyolultak vagyunk.

A kortárs művészeti/értelmiségi közeg nem most maradt magára, csupán csak most lett ennyire nyilvánvaló ez a tény, amikor végignéztük, hogy a társadalom nem hördült fel akkor, amikor a regnáló kormány elvágta a torkát pl. az intézményrendszerünknek, életterünknek. Ezt a jelenséget alapvetően a saját hibánkként könyvelem el. Megoldandó problémának tartom tehát a társadalom ránk potenciálisan fogékony rétegével való kapcsolatteremtést – teszem azt egy számukra érthető kommunikációs stratégiával. Teret teremteni olyanok között, akik adnának, ha tudnák, hogy miért is jó nekik, hogy vagyunk. Miért jó a kortárs művészet neki? Hogy lehet ezt megmutatni? Hogyan szerepeltethetnénk minél szélesebb körben minél több művészt? Megdöbbentő tapasztalat volt, ugyanakkor mégis sajnos érthető, hogy a művész társadalom jelentős része elégtételként könyvelte el, hogy a Fidesz kormány elette láb alól azt az intézményrendszert, ahova ők nem voltak meghívva. Nem az amatőrökről beszélek és nem „rossz” művészekről. Pusztán arról, hogy egy adott intézményvezető hozzá hasonló „ízlésű” kurátorokkal bástyázza körbe magát, így gyakorlatilag bejósolható, hogy az adott intézmény elkövetkező x évében mely 10 művészt fogjuk látni. Ha lett volna ilyen intézményből számtalan, más lenne a helyzet, de nem volt és most már egy sincs kábé. Maximálisan érthető, hogy egy intézmény a szakmaiságot tartja szem előtt és nem pedig együttérzés alapon állít ki bárkit. De az, hogy a többi művész egyáltalán nem látható vagy érzékelhető, vagy messze elmarad a prezentálásuk az aktuálisan futó 10 művészétől könnyen eredményezte azt a sértődöttséget, amit részükről pl. a kurátorok irányába érzékelhető volt. Ha tíznél több művésznek lehetne biztosítani megjelenési felületet és ezek a felületek nem a (hajdani) Műcsarnok/Ludwig kontra A Semmibevett Hely tengelyen mozognának (-tak volna), összetartóbb lehetne ez a közeg és és nem elsősorban elégedettebb és nyitottabb.

Mivel nem számíhatunk arra, hogy a középiskolákban tájékoztatják a hallgatókat a kortárs művészet létezéséről, stratégiát kellene kialakítani arra, hogy hogyan kerülhetnénk kapcsolatba velük – számukra befogadható formában.

És végül: kapcsolatba kerülni a minket támogatni képes emberekkel. 20 gyűjtő hiába szaladgál 10 galéria között, nem fog eltartani több száz képzőművészt. Ugyanakkor azt evidenciaként kezelni, hogy ha megszületik 2 csecsemő és az egyik rajzolgatni szeret majd a másikat viszont egy jobban fizető szakma vonz, akkor majd az utóbbi gondozottjává fogadja a rajzolót és eltartja őt, az enyhén szólva nonszensz. Az utóbbi 10 évben egészen hajmeresztően naív és arrogáns elvárásokat tapasztaltam egyébként érett, és tapasztalt képzőművészek részéről is a gyűjtő/pénzzel rendelkező réteg felé. Ez pusztán csak azt mutatja, hogy nem vesszük a fáradságot, hogy megértsük annak a közegnek a működését, szempontjait akiktől egyébként azt várjuk, hogy tartsanak el minket. Mégis milyen alapon?

A fentieket inkább felvetés jelleggel írtam, erősen szubjektív tapasztalatokra alapozva, a teljesség igénye nélkül. És idő híján alkalmam sem volt elmélyülni abban a kérdésben, hogy mi lehetne az a projekt pontosan, ami elég reális, önfenntartó, változást generáló, széles körben ható ahhoz, hogy 2000000 forint befektetést megérjen. Magam részéről egy szakértői csoporton gondolkoztam és azon, hogy mondjuk 5, nagyon alapvető és sürgősen megoldandó, a képzőművészeket érintő problémára stratégiai tervet kellene kidolgozni olyan emberekkel, akik között kommunikációs, gazdasági, (piaci és) műtárgypiaci, intézményvezetői és oktatásügyi ill. művészetelméleti stb. szakértők vannak (minimum), és akik már bizonyítottak a saját területükön. Az is lényeges szempont , hogy olyan embereket vonjunk be, akik garantáltan nem a saját pályáik szem előtt tartásában vannak elveszve, hanem képesek kivételesen nem csak magukért és a nagyon kicsi körükért dolgozni, hanem belátják, hogy azok a művészek érdekeit is képviselniük kell, akikért nem feltétlenül rajonganak lévén, hogy ezek a kérdések nem 10 embert, hanem egy közeget érintenek. Fel kellene mérni, hogy pontosan mi legyen az az x probléma és pontosan milyen területen szerzett szakértelem szükséges az orvoslásának kidolgozásához. Mi a cél, mik az eszközök, mi az ütemterv. De mindenképp ragaszkodnék közgazdászokhoz, kommunikációs stratégákhoz, gazdasági szakemberekhez, akiknek referenciáik vannak a valóságban, nem csak publicisztikájuk, tapasztalatuk, sikeresek és széles körű rálátásuk van – lehetőség szerint nem kizárólag a saját területükre és saját ügyüknek érzik, hogy életet leheljünk a kortárs művészetbe és érzékelhetővé tegyük a létezését mások számára is.

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://katalizatordij2010.blog.hu/api/trackback/id/tr296990685

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.