A Kaposvári Egyetemen három éve működő komplex tehetségnevelő program zenei projektjének ismertetése:
A programra a város két leghátrányosabb helyzetű tagiskolájából járnak halmozottan hátrányos helyzetű 3-6. osztályos gyermekek. A projekt különlegessége, hogy elsősorban nem zenei tehetséggondozást foglal magában, továbbá, hogy helyszíne egy felsőoktatási intézmény, folyamatában egyetemi oktató és hallgatók vesznek részt önkéntesként. E zenei tehetségsegítés általam megfogalmazott feladata egyrészt a gyermekek zenei adottságainak támogatása és erősítése, másrészt annak biztosítása és hangsúlyozása, hogy a zenei nevelésben rejlő személyiségfejlesztő hatások segítő tényezőként, katalizátorként szolgáljanak a tehetséges gyermek egész személyiségének komplex fejlesztésében, ezáltal pl. a matematikai/nyelvi tehetségfejlesztés hatékonyságának növelésében.
forrás: "Hangszereljünk"
Miért jelölöd?
A projekt szerintem kiváló példa a MŰVÉSZETTEL való nevelésre, ezáltal egyben kritikája is az egyoldalú művészetre nevelésnek, hiszen pl. a roma/cigány gyerekekkel kapcsolatban gyakorta kizárólag ez utóbbit halljuk és az előbbiről hajlamosak vagyunk elfeledkezni („Táncoljanak, zenéljenek, az úgyis olyan jól megy nekik!”). Ugyanakkor társadalmi fontosságát tekintve az előbbi sokkal lényegesebb lehet, mivel alapvetően kerüli ezt a fajta sztereotípiát. A projekt hosszú távon valóban katalizátorként működhet e gyerekek személyiségfejlődésében, mely meghatározóvá válhat sikeres életútjukat, iskolázottságukat – későbbi gazdasági versenyképességüket tekintve.
Úgy gondolom, hogy a projekt eddigi tapasztalatai mindenképpen igazolják a zenei nevelés személyiségfejlődésben betöltött kiemelkedő szerepét (nem csak a jó zenei adottságokkal rendelkezők esetében!), hiszen a gyermekeknél határozottan nyomon követhető pl. az önbizalom növekedése, a fegyelmezett viselkedésre való törekvés, az érdeklődés fokozódása, a másik elfogadása és tolerálása, az önfegyelem fokozódása és a szabálytudat fejlődése, illetve az adott tehetségterületen a teljesítmény differenciálódása. Kiemelendő még, hogy nagyszerűen tudnak együtt dolgozni a különböző életkorú gyerekek. Az iskolák visszajelzései szerint a zenei foglalkozásokon való részvétel kimondottan jó hatással van a tanulókra mind magatartásukat, mind szorgalmukat, tanulmányi motivációjukat és eredményüket tekintve, továbbá igen népszerű a tanulók körében.
Weboldal: http://www.pk.ke.hu/menu/76/74
A projektről megjelent írások:
Nagyné Árgány B.: “Hangszereljünk!” – tehetségnevelő zenei foglalkozások a Kaposvári Egyetemen. Lehetőségek és alternatívák a Kárpát-medencében. Módszertani tanulmányok. Kaposvári Egyetem Pedagógiai Kara. Kaposvár. 447-453.
Nagyné Árgány B.: Esélyteremtés zenei neveléssel. 50 éves a felsőfokú tanítóképzés. A jubileumi konferencia előadásai. Új utak a zenei nevelésben. Kaposvári Egyetem, Kaposvár, 325-338.
Nagyné Árgány B.: Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók tehetséggondozásának alternatív formája. In: 2013 A külhoni magyar kisiskolások éve. Különlegesek. Adalékok a differenciálás módszertanához. Szerk.: Podráczky Judit. Kiadja a Bethlen Gábor Alapkezelő Zrt. Budapest, 2013. 167-196. p.