A színházi nevelés 1992 óta van jelen Magyarországon. A Kaposi László vezette Kerekasztal Színházi Nevelési Központ munkáját eleinte a színházi szakma részéről szinte teljes elutasítás övezte. Míg a "foglalkozások" színházi részeit kedvelték, nem értették, miért kell elrontani a színházi élményt azzal, hogy a színház terében nemcsak nézőként számítanak rájuk.
Fogságban | fotó: Erdély Mátyás, videók >>
Miért jelölöd?
A mai magyar társadalom számára talán a legfontosabb, hogy tudatosodjék: az egyén felelősségvállalása nélkül nem oldódhatnak meg azok az égető problémák, melyek körülvesznek minket. És ez nemcsak a szabadon gondolkodó értelmiségre érvényes. A legfiatalabbak, vagy a hátrányos helyzetű településeken élők számára is ez kell, hogy legyen a perspektíva. A színházi nevelés célja annak tudatosítása, hogy cselekedeteinknek, aktivitásunknak (és inaktivitásunknak) is van következménye és hatása másokra. Valójában ez nem különbözik attól, ahogyan a görög színház tekintett az emberre. Mivel az iskolák bevonásával, tanítási időben zajlanak az előadások, szinte minden fiatalhoz eljuthatnak az alkotók. A személyiség alakulásának időszakában ez igen fontos.
Huszonkét év kitartó munkát követően ma több tucat társulat munkája nyomán egy évadban egyszerre 200 színházi nevelési előadás van repertoáron.A színház szerepét és társadalmi jelentőségét változtatta meg a színházi nevelés. Vajon van-e még egy olyan színházi tevékenység, ember- és nézőnevelési módszer, ami a szakmai kísérletezés és a nézőkhöz való viszony alakulásának terén ilyen mértékű változásának a motorja, mint a Színházi nevelés és a drámapedagógia?
Linkek:
www.kerekasztalszinhaz.hu
www.kavaszinhaz.hu
http://hu.wikipedia.org/wiki/Sz%C3%ADnh%C3%A1zi_nevel%C3%A9s
http://www.drama.hu/szinhazi_neveles
http://nol.hu/kult/schilling_arpad_szerint_a_szinhazi_neveles_krizishelyzetekben_ajanlott?ref=sso
http://szinhaz.hu/budapest/54122-szinhazi-nevelesi-programok-kezikonyve-konyvbemutato-a-nemzeti-tancszinhazban
http://7ora7.hu/rovatok/szinhaz-neveles